План сталої міської мобільності Ужгорода представили у міській раді
Опубліковано: Квітень 18, 2023
В Ужгородській міській раді сьогодні представили План сталої міської мобільності (ПСММ) Ужгорода, який було підготовлено в межах проєкту «SUMCITYNET: міста за покращення доступності і кліматично сталу міську мобільність».
Як зазначила на початку голова ГО «Агентство сприяння сталому розвитку Карпатського регіону «ФОРЗА», менеджерка SUMCITYNET Леся Лойко, представили напрацювання понад 8-місячної роботи. Цей план визначатиме стратегію, куди має рухатися Ужгород для того, щоб створити кращі умови для маломобільних осіб, тих, хто пересувається пішки, велосипедом чи самокатом; а також зменшити кількість автомобілів, хоча вони наразі найбільш популярний спосіб пересування.
Організаторів та учасників привітав міський голова Богдан Андріїв. Він відзначив, що цей грантовий проєкт дуже важливий для Ужгорода, оскільки передбачає створення рівного доступу міських просторів та мобільності для всіх людей, сприятиме збалансованому розвитку всіх видів транспорту і пересувань. Подякував Лесі Лойко за активну позицію та співпрацю, завдяки чому Ужгородська міська рада отримала можливість долучитися до реалізації цього проєкту.
Узяли участь у заході також секретар міської ради Арсен Мелкумян, заступники міського голови Василь Гомонай, Василь Пинзеник та Артем Погорєлов, начальниця управління міжнародного співробітництва та інновацій Вікторія Тарахонич – саме цей підрозділ виконкому міськради був партнером проєкту, депутати Ужгородської міської ради, працівники міськради, громадськість, журналісти.
План сталої міської мобільності для Ужгорода, за словами Лесі Лойко, містить кілька розділів і конкретні рекомендації з напрацюваннями за різними видами пересування. Приміром, є розділ, спрямований на впорядкування паркування, даються конкретні рішення, яким способом вирішувати проблему з паркуванням приватних автомобілів, щоб його впорядкувати та зробити цю послугу зручною та доступною.
Є напрацювання, як покращити умови для пішоходів – це освітлення, озеленення, пониження бордюрів, створення умов для людей, які погано чують чи бачать, щоб і їм було безпечно й комфортно ходити пішки.
Також запропоновано, як покращити рух велосипедами (наразі мова йде всього про 2% містян, хоча статистика показує, що велосипедами володіє багато родин, причому навіть не одним чи двома). Якщо порівняємо, скільки людей користуються велосипедами і скільки мають їх, стає зрозуміло, що люди використовують велосипеди лише для дозвілля і не розглядають їх як транспортний засіб, бо зараз рухатися поруч із автомобілями небезпечно, а велоінфраструктура ще є розірваною.
Є пропозиції щодо безпеки руху, окремі з них вже реалізуються. Приміром на вулиці Минайській, де часто стаються ДТП, встановили піднесені пішохідні переходи, які мають дві цілі – комфортний перехід для пішоходів і засіб сповільнення руху для автомобілів. Подібні переходи встановлено і на вулицях Миколи Бобяка, Карпатської України (колишня вулиця Гагаріна) та проспекті Свободи.
Загалом план є комплексним і пропонує недороговартісні короткострокові рішення на 5 років, а також більш стратегічні – на 10 і на 15 років. Документ ще має бути підтриманий депутатами на сесії Ужгородської міської ради.
«У керівництва Ужгорода єдина позиція – зробити місто максимально комфортним для людей. План сталої міської мобільності допоможе вирішити проблеми із перенасиченням міста автомобілями – це дуже гостре сьогодні питання. У документі зібрані рекомендації та напрацювання щодо вирішення багатьох проблем: щодо покращення умов для пішоходів та маломобільних груп, щодо розвитку громадського транспорту, велосипедної інфраструктури, заходи з підвищення безпеки дорожнього руху тощо. Проєктанти також підготували транспортну модель міста, на основі якої ми будемо розробляти схему організації дорожнього руху у місті», – розповів заступник міського голови Василь Пинзеник.
Для вирішення «транспортної» проблеми потрібно провести низку заходів. Це і розвиток громадського транспорту – в Ужгороді наразі 27 сучасних комунальних автобусів «Електрон». Ще один крок – введення платного паркування. Василь Пинзеник переконаний, що таких місць має бути ще більше, щоб людина добре зважила: їхати автомобілем, пройтися пішки (тим паче, що розміри нашого міста це дозволяють), чи скористатися громадським транспортом.
Він додав, що перенасичення автомобілями – проблема не тільки Ужгорода, а багатьох міст України та Європи. І досвід європейських міст свідчить, що вирішення цієї проблеми на користь приватного транспорту не покращує ситуацію.
Директор ТОВ «Урбан Консалтинг», яке є виконавцем проєкту, Андрій Коман, додав, що План сталої міської мобільності – динамічний документ, у якому прописується стратегія розвитку міста. Є різні рекомендації, розроблені у країнах ЄС, стосовно того, як саме працювати над таким документом, їх і дотримувалися. Основний акцент – на людях, їхньому комфорті, безпеці пересування.
Під час сьогоднішньої зустрічі присутнім, окрім ПСММ, представили також мультимодальну транспортну модель Ужгорода, результати опитування містян з питань мобільності, презентували рекомендації щодо упорядкування дорожнього руху/ зменшення заторів в 5 локаціях міста. Також провели пресконференцію для журналістів.