Управління економічного розвитку міста оголошує результати онлайн-опитування та фокус-групи серед представників малого та середнього підприємництва в Ужгороді

Опубліковано: Серпень 02, 2023

Його проводили у межах проєкту «Create.Kraft.Travel», який реалізується за програмою «EU4Business: відновлення, конкурентоспроможність та інтернаціоналізація МСП»,  що фінансується Європейським Союзом та урядом Німеччини і реалізується німецькою федеральною компанією Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH.

Серед опитуваних підприємців були представники таких  галузей:

  • Туризм (туристичні оператори, туристичний супровід, заклади проживання)
  • Заклади харчування
  • Крафтове виробництво сувенірів та харчових продуктів
  • Торгівля сувенірами та крафтовою продукцією
  • Розваги (івент-агенції, арт-парк)

Для більшості бізнесів, крім власне представників туристичної галузі, туристи складають незначний сегмент клієнтів (10% та менше).

Для більшості бізнесів (64%) середній чек клієнта у 2022 р. збільшився.

Опитувані дали дуже різноманітні відповіді щодо зміни обігу у їхніх компаніях – від +50% до -90%, причому іноді показники дуже сильно відрізняються навіть в одній галузі. Наприклад, заклади проживання демонструють такі цифри зміни обігу: -90%, -60%, +20%, +25%.

У 2023 р. майже 40% планують розширювати свою діяльність, 19% відкривають новий напрям, інші бачать своїм завданням втримати бізнес. Лише 1 респондент відповів, що консервує виробництво (сфера виробництва поліграфії).

Серед тих, хто відкриває новий напрям, більшість (53%) планує зробити це у сфері туризму або креативних індустрій.

Для розширення бізнесу найбільше бракує:

  • професійних кадрів
  • зовнішнього фінансування
  • знань у сфері бізнесу (особливо про маркетинг та бізнес-стратегію)

Більшість опитуваних (53%) мають прописану бізнес-стратегію. 43% мають бізнес-модель, 38% хотіли б її розробити.

40% користуються автоматизованими клієнтськими базами, 43% ведуть статистику щодо географії своїх клієнтів.

57% практикують колаборації та партнерства з іншим бізнесом – крос-маркетинг, спільну рекламу, участь у подіях, благодійні акції, збірні екскурсії та квести, аутсорсинг тощо.

67% хотіли б повчитись партнерству та знайти партнерів.

Експортну діяльність провадять 13% опитаних.

На думку 55% опитаних,  туристичний потік в Ужгород у минулому році збільшився, хоча деякі респонденти зазначили, що це за рахунок внутрішньо переміщених осіб.

Проблеми туристичної дестинації, які підприємці вважають першочерговими для вирішення:

  • інфраструктура та благоустрій – дороги, стан вулиць та фасадів у середмісті, збереження пам’яток, хаотична забудова, відсутність парковок та туалетів, занедбані парки, недостатньо культурних просторів, чистота, недостатньо дитячих майданчиків
  • недостатня туристична інфраструктура – немає ТІЦ та туристичних маршрутів, недостатньо закладів для ночівлі та загальної кількості атракцій
  • рівень сервісу, культура обслуговування
  • володіння персоналом англійською
  • черги на кордоні
  • відсутність стратегії
  • відсутній менеджмент дестинації, немає відповідного органу
  • маркетинг дестинації (немає досліджень ринку, відсутній комплексний туристичний продукт, недостатня промоція тощо)
  • застралість (неінтерактивність) музеїв, нечіткий та незручний графік роботи, відсутня клієнтоорієнтованість
  • кадровий голод, неліцензовані гіди
  • мало взаємодії бізнесу, відсутній регулярний нетворкінг та обмін досвідом з ВПО
  • немає генерації подій

Більшість опитаних незадоволені рівнем взаємодії між владою та бізнесом, лише 9% оцінили його як достатній.

Найбільшими проблемами та викликами у підприємницькій діяльності представники бізнесу називають:

  • війну
  • економічну ситуацію, зниження купівельної спроможності населення
  • відсутність діалогу влади та бізнесу
  • надмірне втручання державних органів у їхню діяльність
  • відсутність програм підтримки підприємництва
  • відсутність матеріалів
  • нестабільність збуту
  • брак ресурсів (фінансових та людських)