Управління економічного розвитку міста оголошує результати онлайн-опитування та фокус-групи серед представників малого та середнього підприємництва в Ужгороді
Опубліковано: Серпень 02, 2023
Його проводили у межах проєкту «Create.Kraft.Travel», який реалізується за програмою «EU4Business: відновлення, конкурентоспроможність та інтернаціоналізація МСП», що фінансується Європейським Союзом та урядом Німеччини і реалізується німецькою федеральною компанією Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH.
Серед опитуваних підприємців були представники таких галузей:
- Туризм (туристичні оператори, туристичний супровід, заклади проживання)
- Заклади харчування
- Крафтове виробництво сувенірів та харчових продуктів
- Торгівля сувенірами та крафтовою продукцією
- Розваги (івент-агенції, арт-парк)
Для більшості бізнесів, крім власне представників туристичної галузі, туристи складають незначний сегмент клієнтів (10% та менше).
Для більшості бізнесів (64%) середній чек клієнта у 2022 р. збільшився.
Опитувані дали дуже різноманітні відповіді щодо зміни обігу у їхніх компаніях – від +50% до -90%, причому іноді показники дуже сильно відрізняються навіть в одній галузі. Наприклад, заклади проживання демонструють такі цифри зміни обігу: -90%, -60%, +20%, +25%.
У 2023 р. майже 40% планують розширювати свою діяльність, 19% відкривають новий напрям, інші бачать своїм завданням втримати бізнес. Лише 1 респондент відповів, що консервує виробництво (сфера виробництва поліграфії).
Серед тих, хто відкриває новий напрям, більшість (53%) планує зробити це у сфері туризму або креативних індустрій.
Для розширення бізнесу найбільше бракує:
- професійних кадрів
- зовнішнього фінансування
- знань у сфері бізнесу (особливо про маркетинг та бізнес-стратегію)
Більшість опитуваних (53%) мають прописану бізнес-стратегію. 43% мають бізнес-модель, 38% хотіли б її розробити.
40% користуються автоматизованими клієнтськими базами, 43% ведуть статистику щодо географії своїх клієнтів.
57% практикують колаборації та партнерства з іншим бізнесом – крос-маркетинг, спільну рекламу, участь у подіях, благодійні акції, збірні екскурсії та квести, аутсорсинг тощо.
67% хотіли б повчитись партнерству та знайти партнерів.
Експортну діяльність провадять 13% опитаних.
На думку 55% опитаних, туристичний потік в Ужгород у минулому році збільшився, хоча деякі респонденти зазначили, що це за рахунок внутрішньо переміщених осіб.
Проблеми туристичної дестинації, які підприємці вважають першочерговими для вирішення:
- інфраструктура та благоустрій – дороги, стан вулиць та фасадів у середмісті, збереження пам’яток, хаотична забудова, відсутність парковок та туалетів, занедбані парки, недостатньо культурних просторів, чистота, недостатньо дитячих майданчиків
- недостатня туристична інфраструктура – немає ТІЦ та туристичних маршрутів, недостатньо закладів для ночівлі та загальної кількості атракцій
- рівень сервісу, культура обслуговування
- володіння персоналом англійською
- черги на кордоні
- відсутність стратегії
- відсутній менеджмент дестинації, немає відповідного органу
- маркетинг дестинації (немає досліджень ринку, відсутній комплексний туристичний продукт, недостатня промоція тощо)
- застралість (неінтерактивність) музеїв, нечіткий та незручний графік роботи, відсутня клієнтоорієнтованість
- кадровий голод, неліцензовані гіди
- мало взаємодії бізнесу, відсутній регулярний нетворкінг та обмін досвідом з ВПО
- немає генерації подій
Більшість опитаних незадоволені рівнем взаємодії між владою та бізнесом, лише 9% оцінили його як достатній.
Найбільшими проблемами та викликами у підприємницькій діяльності представники бізнесу називають:
- війну
- економічну ситуацію, зниження купівельної спроможності населення
- відсутність діалогу влади та бізнесу
- надмірне втручання державних органів у їхню діяльність
- відсутність програм підтримки підприємництва
- відсутність матеріалів
- нестабільність збуту
- брак ресурсів (фінансових та людських)