Uzhhorod Urban Mobility Forum 2025 визначив орієнтири для українських міст

Опубліковано: Вересень 09, 2025

Uzhhorod Urban Mobility Forum 2025 визначив орієнтири для українських міст
Із 3 по 5 вересня в Ужгороді тривав III Всеукраїнський форум міської мобільності – Uzhhorod Urban Mobility Forum 2025. Подія зібрала 210 учасників із усієї України та Європи: представників міністерств, міських рад, міжнародних організацій, бізнесу, експертного середовища й громадських активістів.
Форум традиційно став майданчиком для обміну досвідом, презентації нових рішень і напрацювання конкретних інструментів розвитку сталої мобільності. Захід організували Ужгородська міська рада, Львівська міська рада, Інститут міста, КП «Ужгородський муніципальний транспорт» та CIVINET Ukraine – локальна мережа CIVITAS в Україні, яка об’єднує муніципалітети та експертів задля спільної трансформації транспортних систем.
День 1. Європейські практики, міська логістика та національний вимір
Перший день форуму розпочав серію панельних дискусій, які задали стратегічний тон для всієї події. Відкрили форум міський голова Ужгорода Богдан Андріїв, заступник міністра розвитку громад і територій України Сергій Деркач та голова CIVINET Ukraine - Дзвенислава Тислюкевич. Окрім цього, до учасників форуму звернулись із відеозверненнями Магда Копчинська - Генеральний директор Міністерства Європейського союзу із транспорту - DG Move та Андреса Піллер - координатор напрямку CIVITAS Initiative від ICLEI.
Європейський досвід і приклад Будапешта
Анталь Гертейш (CIVINET Magyar/Mobilissimus, Угорщина) показав приклади міст Егера та Естергома, які довели: навіть невеликі громади можуть створювати сучасні Плани сталої міської мобільності (ПСММ), якщо активно залучати мешканців і враховувати потреби маломобільних груп.
Важливим акцентом став виступ Даніеля Радая, заступника мера 8-го кварталу Будапешта, архітектора й урбаніста. Він поділився історією трансформації однієї з найбільш густонаселених частин міста:
• стратегія розвитку кварталу була сформульована всього на одній сторінці;
• ключові принципи — уповільнення руху, пріоритет пішоходам, скорочення кількості машин;
• з 2019 року додано акцент на доступність для людей на кріслах колісних, батьків із дітьми та масштабне озеленення.
«Ми вирішили змінити філософію розвитку й поставити в центрі не машини, а людей», — наголосив Радай.
Логістика майбутнього
Друга панель зібрала представників Uklon, Інституту міста, Федерації транспорту та довкілля і громадських активістів із ГО ЕкоДія. Вони обговорили екологічні інновації, моделі доставки «останньої милі» та роль платформ райдхейлінгу в оптимізації мобільності.
Окремо презентували досвід Львова: електронний квиток, нові стандарти паркування, розвиток ПСММ і заходи з підвищення безпеки вуличного простору.
Виставка елетро-, автотранспорту
Однією із основних подій Форуму та першого дня стала виставка електро-, автотранспорту, де були вперше представлені міський електробус від компанії “ЕлектронМаш” та автобус компанії Otokar для міжміських маршрутів.
Окрім цього, відвідувачі змогли ознайомитися із авто класу Uklon Inclusive, що було спеціально привезене зі Львова, яке наразі доступне для людей з інвалідністю лише у двох містах України.
Додатково були представлені електросамокати компанії Jet, одного із представників шерингу мікромобільності.
Законодавчі рамки та державна роль
Третя дискусія засвідчила: без законодавчих змін та чітких фінансових механізмів українським містам складно буде системно впроваджувати ПСММ.
Особливо резонансним став виступ Сергія Деркача, заступника міністра розвитку громад та територій України. Він підкреслив, що економіка зростає тоді, коли громадяни мають змогу швидко й безпечно пересуватися. Його акценти:
• європейська інтеграція: виконання директив ЄС, Vision Zero, розвиток електротранспорту;
• соціальний вимір: інклюзивність і рівний доступ не лише в містах, а й у передмістях;
• фінансовий вимір: ПСММ як інструмент залучення міжнародних інвестицій.
«Кожна людина повинна мати можливість дістатися з точки А в точку Б швидко, зручно, безпечно і недорого», — наголосив він.
За даними міністерства, 91% українців подорожують за кордон автомобілями чи автобусами, і лише 9% — залізницею. Саме тому особлива увага приділяється реформі автобусних перевезень і розвитку екологічного громадського транспорту.
День 2. Практика, інклюзивність та електротранспорт
Другий день форуму поєднав практичні воркшопи й дискусії.
Транспортне моделювання
Експерти ITF/OECD під керівництвом Ніколаса Кароса представили інструменти транспортного моделювання. На прикладі Ужгорода учасники аналізували доступність лікарень, враховуючи навіть другорядні дороги. У практичному воркшопі взяли участь понад 50 учасників, що вже опанували базові навички із моделювання.
Рух без бар’єрів
Одна з ключових подій Форуму — панель «Рух без бар’єрів», яка зібрала:
• Богдан Андріїв, міський голова Ужгорода;
• Руслан Марцінків, міський голова Івано-Франківська;
• Олена Кужим - International Federation of Pedestrians
• Наталія Козловська - Міністерство розвитку громад і територій України
• Крістіна Макаровська - Head of Inclusive Project, Uklon
• Уляна Пчолкіна - ГО Група активної реабілітації, ГС Ліга сильних, Superhumans Center, амбасадорка Uklon
• Вікторія Тітова - Big City Lab
Обговорювали приклади безбар’єрних маршрутів, досвід впровадження доступних автобусів, а також підхід, де рішення створюються не для окремих категорій, а для всіх мешканців одночасно. Панель стала основою для формування та зміни громадської думки щодо людей із інвалідністю та мала на меті заохотити міста та учасників форуму в негайних діях спрямованих на створення інклюзивних та доступних просторів для усіх категорій громадян.
Електротранспорт
Окрема дискусія була присвячена електротранспорту. Представники «ЕлектронМаш», Skoda Electric, Львівелектротранс, VIPOS, UITP та Vizion Zero говорили про різні підходи для малих і великих міст. Основними тезами дискусії були:
• В Ужгороді незабаром їздитимуть перші 9 електробусів «Електрон».
• Для великих міст більш оптимальними є трамваї та тролейбуси з автономним ходом.
• Пріоритет та підтримка вітчизняним виробникам транспорту, партнерська співпраця з іноземними тощо.
Воркшоп на площі Театральній
Фахівці, міська влада та громада спільно напрацьовували ідеї оновлення головної пішохідної площі Ужгорода. Серед рішень — безбар’єрний доступ, сучасне освітлення, веломаршрути, міські меблі та озеленення.
День 3. Активна мобільність і міжнародне фінансування
Заключний день сфокусувався на розвитку велосипедної інфраструктури, цифрових технологій та залученні міжнародних ресурсів.
Експерти Світового банку та Європейського інвестиційного банку підкреслили: для успіху потрібні сильні команди та готовність швидко реалізовувати проєкти. «Найбільший виклик — отримати кошти і не використати їх», — зауважив Антон Гаген (World Bank).
Також учасники Форуму були приємно вражені панеллю “Велосипеди, самокати й доступність: політика активної мобільності майбутнього”, де спікери Ольга Куницька - Національний транспортний університет, Анастасія Макаренко - ГО «U-Cycle», Станіслав Клименко - Bike City consulting, Анталь Гертейш (Antal Gertheis) - CIVINET Magyar/Mobilissimus (Угорщина) розповідали про практики впровадження велоруху у громадах та засади популяризації велокультури через шкільну та університетську мобільність.
Підсумки
Три дні роботи Uzhhorod Urban Mobility Forum 2025 показали, наскільки актуальною і багатогранною є тема мобільності для українських міст у час війни та відновлення. У центрі уваги опинилися як європейський досвід інтеграції планів сталої міської мобільності, так і українські реалії – від реформ автобусних перевезень до пошуку нових моделей фінансування. Форум вкотре довів свою унікальність як майданчика для діалогу, де влада, бізнес, експерти й громадськість разом шукають рішення.
Uzhhorod Urban Mobility Forum 2025 підсумував, що майбутнє української мобільності визначатиметься здатністю міст ставити в центр уваги людей, впроваджувати європейські стандарти, розвивати безбар’єрність і активно залучати міжнародні ресурси. Це не лише про транспорт, а про якість життя, економіку й справедливість. І саме завдяки таким подіям Україна крок за кроком наближається до європейської моделі сталого розвитку міст.
До зустрічі у новому місті вже у вересні 2026 року!
Організатори форуму - Ужгородська міська рада, Львівська міська рада , City Institute/Інститут міста , Комунальне Підприємство "Ужгородський муніципальний транспорт" та мережа CIVINET Ukraine. Серед партнерів і спонсорів форуму – готелі «Ужгород» та Old Continent, компанії Gazda, Jet Rides, Apartel Resorts, AVTEK, Uklon, X24 АСОП, Otokar, Skoda Electric, EasyPay, Vipos, Villa UA, крафтова пивоварня «Ципа», «Франківський дім», Dastor, GIS/MicroGIS, Electron, «Крайна», Vevi, Zezman Group, AVE Ужгород, Беспалов Лаб та Daytona Development Company.