Водоканал Ужгорода: «Чому необхідно піднімати тариф?»

Опубліковано: Травень 12, 2023

Інформуємо громаду Ужгорода про чинні тарифи та реальний стан справ у цьому питанні. Останній раз тариф на водопостачання та водовідведення переглядався регулятором наприкінці 2021 року.

Підприємство несе збитки і змушене шукати додаткові резерви та можливості для їх компенсації. Так, збитки за основним ліцензованим видом діяльності за підсумком І кварталу 2023 року складають: за централізоване водопостачання – 9 мільйонів 270 тисяч гривень, за централізоване водовідведення – 2 мільйони 69 тисяч гривень.

Чому необхідно враховувати екологічний аспект водопостачання та водовідведення?

Незважаючи на воєнний стан у країні, питання очистки води не втрачає своєї актуальності, а стає ще більш гострим. Неякісне екологічне забезпечення надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення впливає на поширення інфекційних хвороб і масових неінфекційних захворювань (отруєнь). Тобто вчасне придбання та використання якісних реагентів дасть змогу уникнути цих проблем.

За чий кошт зараз відбувається утримання системи водогонів та водовідведення?

Є ціна послуги (тариф) за водопостачання та водовідведення, за яку сплачує споживач – це фізична або юридична особа.

Відповідно до вимог законодавства України економічно обґрунтовані витрати собівартості надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення мають відшкодовуватися за рахунок відповідних тарифів.

Наразі склалася ситуація, коли фактичні витрати на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення вже не перекриваються чинним тарифом. Доходи нашого підприємства різко зменшилися, а витратна частина стрімко зросла внаслідок значного росту цін на матеріали на ремонти, реагенти, пально-мастильні матеріали, електроенергію тощо. «Довоєнні» тарифи вже не покривають всіх першочергових витрат на водопідготовку та очищення каналізаційних стоків.

У подальшому значний ріст цін на матеріали на ремонти водопровідних та каналізаційних мереж буде унеможливлювати оперативне реагування на аварії і здійснення планових робіт із їхнього ремонту. Це у свою чергу може призвести до великих втрат води та неналежного виконання  робіт із заміни мереж та реконструкції об’єктів.

Так, за І квартал 2023 року працівники ужгородського водоканалу ліквідували в 87 аварійних витоків води та 359 заторів на каналізаційних мережах.

Відсутність коштів на ремонт водопровідних та каналізаційних мереж  може призвезти до великих втрат води, також постає загроза нестабільної подачі води мешканцям  і промисловим об’єктам нашого міста.

Які чинники впливають на тариф?

Що стосується структури тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, то основними її складовими є:

  • електрична енергія;
  • пально-мастильні матеріали;
  • реагенти;
  • матеріали на ремонт водопровідних та каналізаційних мереж;
  • амортизаційні відрахування на виконання інвестиційної програми ;
  • оплата праці;
  • податки та обов’язкові платежі.

Чому взагалі постає питання перегляду (коригування, підвищення) тарифів?

Необхідність перегляду тарифів зумовлена постійною зміною вартості складових, які впливають на собівартість послуг із централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.

Тобто, якщо змінилися ціни на електричну енергію, реагенти, пально-мастильні матеріали тощо, відповідно виникає необхідність у перегляді тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з урахуванням актуальних цін складових собівартості цих послуг.

Для прикладу, відсутність коштів у тарифах для відшкодування витрат на купівлю електричної енергії призводить до виникнення заборгованості та негативно впливає вже на ринок електричної енергії і функціонування суб’єктів господарювання на цьому ринку.

Зазначимо, що у 2022–2023 роках змінилась ціна на такі витрати:

  • на електроенергію – у середньому зросла на 30%.
  • на пально-мастильні матеріали – більш ніж на 60%;
  • на реагенти – зросла вдвічі;
  • податки (екологічний податок) – ріст 50%.

Що станеться, якщо тарифи не переглядати?

Якщо тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення не будуть покривати економічно обґрунтовані витрати собівартості цих послуг, наслідки можуть бути негативними.

Відсутність тарифних коштів на реагенти вплине на якість води та нестиме загрозу санітарно-епідеміологічному благополуччю населення.

Погіршиться стан розрахунків водоканалів за електричну енергію, виникатиме заборгованість, що негативно впливатиме на енергетичну галузь.

Також підвищиться рівень зношеності мереж та обладнання, збільшиться кількість аварійних ситуацій та час на відновлення роботи систем водопостачання та водовідведення.

До того ж, це спричинить відтік кваліфікованих кадрів на водоканалах через неналежний рівень заробітної плати.

Надання державою гарантій суб'єктам господарювання, що здійснюють постачання житлово-комунальних послуг, зокрема компенсації різниці у фактичних витратах на постачання житлово-комунальних послуг та цінами/тарифами, встановленими на такі послуги, вимагає розробки додаткових інструментів з боку держави із відшкодування таких витрат, наявності вільних коштів, закладених у бюджет під такі компенсації, а це у свою чергу, потребує багато часу. Тому й очікувати на такі відшкодування ближчим часом практично нереально.  А підприємству вже сьогодні потрібно продовжувати надавати населенню наші послуги на рівні попередніх періодів.

Які дії?

Найдієвішим і оперативним вирішенням цієї ситуації вважаємо прийняття економічно обґрунтованих тарифів. Інші додаткові джерела фінансування у підприємства наразі відсутні.

Дуже сподіваємося на розуміння та підтримку з боку населення у питанні підняття тарифу для покриття збитків, що виникли внаслідок неактуального чинного тарифу на централізоване водопостачання та водовідведення в умовах сьогодення з метою стабільного функціонування об’єкту критичної інфраструктури КП «Водоканал м. Ужгорода»

З повагою – адміністрація КП «Водоканал м. Ужгород»